therealpinto - Ford Capri Turbo
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
När det gäller infästningen av fuelrailen så har jag sett lite för många bilar där den lossat för att våga chansa på något som jag inte litar på till 100%. Dessutom vet jag att jag inte kommit igenom besiktningen på strippen här med en rail som teoretiskt sett kan tryckas loss. I somras blev minst en bil stoppad pga en liknande infästning.
Det är alltså inte bara ändring för ändrandets skull även om det kan verka så.
Men nu ser vi framåt :-) När julgranen slutat ockupera garaget ska jag se vad jag kan hitta på.
/Gustaf
Det är alltså inte bara ändring för ändrandets skull även om det kan verka så.
Men nu ser vi framåt :-) När julgranen slutat ockupera garaget ska jag se vad jag kan hitta på.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag pillar vidare med insuget men det tar tid. Just nu har jag grejat med att få till en lösning för vattentempgivaren som jag är nöjd med. Nu sitter den där men jag är inte helt glad förrän jag har provtryckt röret jag lött dit.
Det måste också anpassas en del i motorrummet för att det ska bli bra. Jag måste flytta min vevhusventilationsburk (som ändå egentligen bör byggas om), jag måste bygga nytt tryckrör mellan intercooler och spjällhus, och då är spolarvätskebehållaren ivägen. Den åker kanske ut i hjulhuset innan det här är klart.
Men det lutar också åt att samtidigt anpassa för Sierra bromsservo och huvudcylinder och då undrar jag om jag inte ska flytta reduceringsventilen också. Det handlar alltså om att rensa hela vänstersidan på motorrummet, egentligen. För soppafiltret behöver också flyttas...
Det är tur att jag började riva i det här med insug nu, för det blir många småsaker att fixa. Inte kul att stå med det mitt i säsongen.
Ny gasvajer blir det också - den gamla var ändå sliten.
Men, jag har också börjat fundera på att eventuellt byta intercooler. Nu sitter det en Sierra Cossie 4x4-intercooler där, som jag egentligen tycker är rätt bra. Men ska det bytas nån gång, är det kanske läge "nu". KL Racing har ju billiga paket...
/Gustaf
Det måste också anpassas en del i motorrummet för att det ska bli bra. Jag måste flytta min vevhusventilationsburk (som ändå egentligen bör byggas om), jag måste bygga nytt tryckrör mellan intercooler och spjällhus, och då är spolarvätskebehållaren ivägen. Den åker kanske ut i hjulhuset innan det här är klart.
Men det lutar också åt att samtidigt anpassa för Sierra bromsservo och huvudcylinder och då undrar jag om jag inte ska flytta reduceringsventilen också. Det handlar alltså om att rensa hela vänstersidan på motorrummet, egentligen. För soppafiltret behöver också flyttas...
Det är tur att jag började riva i det här med insug nu, för det blir många småsaker att fixa. Inte kul att stå med det mitt i säsongen.
Ny gasvajer blir det också - den gamla var ändå sliten.
Men, jag har också börjat fundera på att eventuellt byta intercooler. Nu sitter det en Sierra Cossie 4x4-intercooler där, som jag egentligen tycker är rätt bra. Men ska det bytas nån gång, är det kanske läge "nu". KL Racing har ju billiga paket...
/Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag har egentligen inget emot att skära och kapa (längre, hela bilen är ju ändå "förstörd"). Men jag vill inte behöva svetsa och modifiera i intercoolern.
Får se om jag hinner måtta nåt för annan IC snart. Men eftersom jag fick en ny vattenkylare byggd i somras (med originalmått) så behåller jag nog den i alla fall.
/Gustaf
Får se om jag hinner måtta nåt för annan IC snart. Men eftersom jag fick en ny vattenkylare byggd i somras (med originalmått) så behåller jag nog den i alla fall.
/Gustaf
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
therealpinto skrev:Jag har egentligen inget emot att skära och kapa (längre, hela bilen är ju ändå "förstörd"). Men jag vill inte behöva svetsa och modifiera i intercoolern.
/Gustaf
Borde gå att pula ner storleken mindre än min och stoppa ut slangarna längst ner
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1380
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Det känns som bakåtanslutning vore smidigare. Jag mätte ut att cellpaketet bör vara minst cirka 520 mm för att anslutningarna ska gå ut bredvid kylaren. Maxbredd totalt cirka 750 mm, höjd 350.
En sån : http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1515 kanske då. Men det är 3" anslutningar, fast det skadar väl inte. Hm.
/Gustaf
En sån : http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1515 kanske då. Men det är 3" anslutningar, fast det skadar väl inte. Hm.
/Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt: