therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När det gäller infästningen av fuelrailen så har jag sett lite för många bilar där den lossat för att våga chansa på något som jag inte litar på till 100%. Dessutom vet jag att jag inte kommit igenom besiktningen på strippen här med en rail som teoretiskt sett kan tryckas loss. I somras blev minst en bil stoppad pga en liknande infästning.

Det är alltså inte bara ändring för ändrandets skull även om det kan verka så.

Men nu ser vi framåt :-) När julgranen slutat ockupera garaget ska jag se vad jag kan hitta på.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Efter den kollektiva mobbingen ;-) bestämde jag mig för att bygga tillbaka till Mickes fuelrail. Men jag lade till ett extra fäst för "peace of mind".

Bild

Bild

Nu ska det bara till en regulator och lite slang på det där då...och färg, förstås.

/Gustaf

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

ville inte säga det rakt ut innan.. men de va de bästa du kunde göra... eller de snyggaste..

//Martin

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

de e ingen som mobbat någon här.....

//martin

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Härligt Gustaf! :thumb3d:

Ang tomgångsmotorn så gjorde jag såhär en gång i tiden men vet inte om storleken på slangarna kanske är för små? (8mm)

Bild

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det var mobbat med " ;-) "

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig... :-D

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag pillar vidare med insuget men det tar tid. Just nu har jag grejat med att få till en lösning för vattentempgivaren som jag är nöjd med. Nu sitter den där men jag är inte helt glad förrän jag har provtryckt röret jag lött dit.

Det måste också anpassas en del i motorrummet för att det ska bli bra. Jag måste flytta min vevhusventilationsburk (som ändå egentligen bör byggas om), jag måste bygga nytt tryckrör mellan intercooler och spjällhus, och då är spolarvätskebehållaren ivägen. Den åker kanske ut i hjulhuset innan det här är klart.

Men det lutar också åt att samtidigt anpassa för Sierra bromsservo och huvudcylinder och då undrar jag om jag inte ska flytta reduceringsventilen också. Det handlar alltså om att rensa hela vänstersidan på motorrummet, egentligen. För soppafiltret behöver också flyttas...

Det är tur att jag började riva i det här med insug nu, för det blir många småsaker att fixa. Inte kul att stå med det mitt i säsongen.

Ny gasvajer blir det också - den gamla var ändå sliten.

Men, jag har också börjat fundera på att eventuellt byta intercooler. Nu sitter det en Sierra Cossie 4x4-intercooler där, som jag egentligen tycker är rätt bra. Men ska det bytas nån gång, är det kanske läge "nu". KL Racing har ju billiga paket...

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

...och jo, tomgångsmotorn, det blir en lösning som den Micke visar, fast grövre slangar. Jag är inte säker på att de behöver vara så grova men eftersom jag har prylar till det så får det bli så.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Blir en stor revidering mao. Ska bli jäkligt kul att se hur det blir i slutänden!!

Är otroligt mycket plats i fronten för kylare igentligen men kräver kanske en mer specialanpassad om man inte vill skära ur som jag gjort.
Kanske går att svetsa ihop två cosworth kylare också?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har egentligen inget emot att skära och kapa (längre, hela bilen är ju ändå "förstörd"). Men jag vill inte behöva svetsa och modifiera i intercoolern.

Får se om jag hinner måtta nåt för annan IC snart. Men eftersom jag fick en ny vattenkylare byggd i somras (med originalmått) så behåller jag nog den i alla fall.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Jag har egentligen inget emot att skära och kapa (längre, hela bilen är ju ändå "förstörd"). Men jag vill inte behöva svetsa och modifiera i intercoolern.

Får se om jag hinner måtta nåt för annan IC snart. Men eftersom jag fick en ny vattenkylare byggd i somras (med originalmått) så behåller jag nog den i alla fall.

/Gustaf

Borde gå att pula ner storleken mindre än min och stoppa ut slangarna längst ner

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1380

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det känns som bakåtanslutning vore smidigare. Jag mätte ut att cellpaketet bör vara minst cirka 520 mm för att anslutningarna ska gå ut bredvid kylaren. Maxbredd totalt cirka 750 mm, höjd 350.

En sån : http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1515 kanske då. Men det är 3" anslutningar, fast det skadar väl inte. Hm.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja varför inte, 3tum går att leva med även om det är lite klumpigt

capri
Veteran
Namn: Mattias F
Kör: Capri 2,9i Turbo, Focus Diesel , Transit 2,9i ,Cheva Impala turbo m.fl.

Inlägg av capri »

Jag har satt ic'n(KL-racing) framför kylarens originalplacering och sen tagit en stor "dosborr" i plåten mellan kylarfästet och strålkastaren.Det blir lite knix med tretums rör i böjen,men det går..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vilka mått på IC valde du Mattias?

Jag har ju redan hål bredvid kylaren men det börjar vara dags att snygga till allt, det har ju varit några varianter på rördragning.

/Gustaf

Skriv svar