therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Insuget tätt, i alla fall just nu :-)

Jag har provat med att ta mottrycket till wastegaten direkt vid kompressorhuset istället. Men först kollade jag grundtrycket, 0,6 bar, lite lågt kanske.

Med ändrat mottryck kommer laddtrycket lite snabbare och roligare, men jag har precis bytt till en hårdare fjäder i wastegaten. Fast då upptäckte jag att generatorfästet har spruckit, så det gick nån timme att förstärka det. Ingen provtur ikväll för det ska grillas lite... Men kanske imorgon?

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu med 0,8 bars grundtryck svarar det ändå lite bättre men jag ska nog upp till 1 bar nånstans. Fast jag rattade i alla fall upp totaltrycket till samma nivå som förra sommaren, 1,38 bar enligt loggen. Liiite till ska vi nog öka till nästa vecka.

Men jag ser att lufttempen stiger med cirka 10 grader när man kör ett svep genom växlarna. Kanske dags för större intercooler ändå, alltså.

Det som vore riktigt spännande skulle vara att klämma tillbaka HX35:an och testa. Men jag är för lite skruvarsugen ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Idag har jag justerat lite laddtryck, innan regnet kom igen. Det ska ju gärna vara torrt när man gör sånt...

Nu maxar jag 1,41 bar enligt loggen, så det kan gå att vrida på lite till om det skulle kännas så. Men som det är nu, med dessa bakdäck (slitna 16") så är tvåan ingen större idé att gasa på. Det är liksom lite halt...

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jaha, hur skriver man rapport efter en sådan helg då? Hm...

Jag skulle ju testa nya turbon, nya däcken (MT ET Street) och Fällforstävlingen lovade perfekt väder, inte så mycket bilar (så man hinner många repor) och bilen kändes frisk på fredagen.

Första repan ut hoppade en fjäder till gasen snett så jag hade tomgång på 3000 varv. Det hände i värmningen så koncentrationen vid starten var inte på topp. Bogg... Nästa gång ut, inga problem med fjädern men ändå bogg. Jag labbade på med startvarv, däckstryck osv. men det blev inte riktigt bra. 12.80 med en 60-fot på 2.0s ungefär men det var ingen "ren" start.

Men, det saknas slutfart också. På lördagen gick det 172-173 km/h som bäst (180 förra året). Slutfarterna kröp stadigt nedåt under helgen, trots lite mappningsinsatser för att öka effekten på toppen.

Jag har två huvudteorier, antingen slirar kopplingen, eller så är turbon för liten på toppvarv. Möjligen skulle det kunna hänga ihop med att med 3.92 i bakaxeln varvar jag mer över mål.

Dessutom är det fortfarande problem med hjulstuds...det finns lite trix att testa men snart är idéerna slut där.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Får du fortfarande däckstuds trots ET street däck?

Ang slutfarten så hade jag stora skillnaden när jag labbade med utväxlingen på Sierran, ju högre numeriskt värde desto bättre slutfart fick jag, fast för dig verkar det vara tvärtom

Användarvisningsbild
Maverick
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Arctic Cat XF800 HC
Kontakt:

Inlägg av Maverick »

Jag tycker du ska skruva tillbaks HX35an, högre grundtryck i WG:n, sen anta Sandgren erbjudande om mappningshjälp! Men det är kanske bara vad jag tycker :)

Ang hjulstuds, det är ju sjukt konstigt att det studsar med ET Street diagonaler, kan inte minnas att jag sett det på någon annan bil!?

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

du vill inte dela med dig av mappen på Caprin Gustaf (hela MSQ filen)? Är väldigt nyfiken på hur den ser ut, du får givetvis min mapp i utbyte :)

lord_mid@skogenracing.com

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag kan skicka över mappen när jag orkar hämta datorn ;-)

Den går alldeles för fett på toppen och efter lite resonemang i helgen är det helt klart att det finns mycket att hämta där. Men så länge kopplingen troligen slirar är det kanske inte så stor idé att pilla med nåt annat. Att byta lamell tar ju en kväll deluxe också.

Hjulstudsen är sjukt. Mjukare fjädrar kan vara en väg men jag måste verkligen bryta i bakvagnen också och se att den verkligen sitter fast, jag kanske har missat något.

Att slänga på HX35:an är fort gjort och det lär jag testa (tillsammans med hårdare fjäder) när det andra är lite utsorterat. Jag funderade på om man skulle sätta i en nippel för bromsrör på wastegateröret också - då kanske man kan använda ett bromsrör för att lyssna efter om wastegaten tjuvöppnar.

Är det förresten nån som har koll på hur varm en Sierradiff brukar bli vid motorvägskörning? Min är 60-61 grader på utsidan efter att ha kört runt 3 mil i mellan 90 och 110 km/h. Känns varmt...men TG har ju renoverat hela klumpen i vinter.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hur fett går den då?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Sjukt fett såg jag när jag dubbelkollade loggarna. 10-10,2:1 innan jag magrade av den, men jag hann inte ta mer än till runt 11:1. Det bör ju vara 12:1 för att det ska bli effekt... ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ska du anta sandgrens erbjudande? Han verkar ju vara en nogrann och duktigt mappare! du får rycka ur mappen så jag får kika lite

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, Mattias får kika på det om vi hinner och det passar.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi hann, och det passade, men det började regna just när vi skulle börja mappa på mer laddtryck än 0,8 bar. Men det var bra att få hjälp med grundmappningen efter allt bytande av prylar senaste året.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Maverick
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Arctic Cat XF800 HC
Kontakt:

Inlägg av Maverick »

Trist att det kom regn, men med en grundmapp som stämmer blir det ju ändå lättare frammöver :)

Synd bara på kopplingen, hör av dig om du vill ha skruvhjälp framöver! :)

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ångrar du dig och inte vill åka med vanlig koppling så har jag ett svänghjul ombyggt för att åka med AP racing flerskivig koppling :)

Skriv svar