Besikta me airbagen ur funktion?
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
Jo tack jag vet, men oftast tar de de generella koderna, och inte specifika airbag och abs.C skrev:Jag ser fortfarande inga hållbara belägg för ditt påstående om att det ska tjänas pengar på detta genom denna regeländring.
Vidare kostar en OBD läsare idag hela 600 kr så inte behöver man lämna in till verkstad för att avhjälpa tex fel i Abs systemen.
Sen är inte programvaran direkt gratis.
-
andy78
- Veteran
Peter H skrev:Har med efter detta försökt rota fram djupare information men ingen tycks iaf så här långt veta närmare vad som nu kan tänkas komma gälla angående detta.
Men någon kontaktperson på just Transportstyrelsen bör ju i så fall ha en susning.
Enligt bilprovningens hemsida så ingår det inte i deras kontroll, jag ringde till dem och frågade nu under morgonen och fick till svar att det gäller 1:a februari.
men jag undrar om hon sa fel för är det hugget i sten så brukar nya regler informeras via deras hemsida.
-
andy78
- Veteran
Blev nu uppringd av en trevlig man på bilprovningen angående frågan.
Och han bekräftar att airbag är en av kontrollpunkterna som kom helt plötsligt sedan i söndags.
Dock är ej hemsidan uppdaterad då detta kom som en överaskning även för bilprovningen.
Så vi lär nog se en updatering på hemsidan inom snar framtid.
Och han bekräftar att airbag är en av kontrollpunkterna som kom helt plötsligt sedan i söndags.
Dock är ej hemsidan uppdaterad då detta kom som en överaskning även för bilprovningen.
Så vi lär nog se en updatering på hemsidan inom snar framtid.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Okey då kan ju detta ses som tämligen säker källa med andra ord och en rad nya anmärkningar lär vara att vänta av den anledningen. Av det tämligen stora antalet via olika forum som har eller haft lysande sådana airbag lampor och som då kopplat ur lampan och då mest gällande äldre bilar.
Till att seriekoppla airbaglampan till endera oljetryckslampan eller generator lampan och på så sätt få "funktion" på denna...
Men annars gäller det ju för Bilprovningen med att veta vilka bilar (om nu detta framgår via diagnostiken) och årsmodeller som nu har sådan utrustning även om dessa kom rätt tidigt iaf som förarairbag.
Till att seriekoppla airbaglampan till endera oljetryckslampan eller generator lampan och på så sätt få "funktion" på denna...
Men annars gäller det ju för Bilprovningen med att veta vilka bilar (om nu detta framgår via diagnostiken) och årsmodeller som nu har sådan utrustning även om dessa kom rätt tidigt iaf som förarairbag.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
tror det blev litet fel i länken? de är för ABS och inte SRS
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Ja, vi kollar Airbaglampan i kontrollbesiktningen.. Den ska tändas och släckas, så vi ser att den finns och att den inte indikerar på fel i systemet.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Peter H skrev:Nej det är väl en helt korrekt länk då hela denna tråd avhandlar just ABS lampan som det således länkas till...
Jag tycker mycket tydligt att de handlar om SRS?!:Odd:
ABS= bromsar , SRS= Airbag .... tråden heter airbag och de diskuteras att besikta med den lampan lysande. Som från 1 feb är icke tillåtet. Den länken du har där är ang Låsningsfria bromsar ABS.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo blev lite förvirrat igår men det är ju inget att gå i taket för ju,,, och då denna nyhet till och med var ny för Bilprovningen så är ännu inte deras hemsida uppdaterad i detta ämne. 
Som notis har visst även engelska motsvarigheterna till Bilprovningen detta krav sedan 1 Januari i år. Snipp snapp slut så var denna saga slut...
Som notis har visst även engelska motsvarigheterna till Bilprovningen detta krav sedan 1 Januari i år. Snipp snapp slut så var denna saga slut...
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag qoutar mig själv så det inte blir någon förvirring om vilket datum det började gälla för alla besiktningsaktörer i Sverige.C skrev:Det har kommit lite nya regler från transportstyrelsen i denna frågan nu.
Den 29:e januari (och inget annat) släpte transportstyrelsen (som håller i regelverket numera) ett gäng nya regler. SBP hemsida är ännu ej uppdaterad.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag har letat och letat men inte hittat. TS är puckon på det sättet att inte offentliggöra alla regler på ett enkelt och överskådligt sätt. Så tyvärr. Man kanske kan få fram det om man mailar dem, det är ju lite andra intressanta regler som kom samma datum me som kan vara värda att veta om via TS.
Har ögnat igenom hela senaste fordonskundgörelsen utan att hitta något, kanske kommer i en senare version när de samlat på sig ett par ändringar. (som vanligt)
Har ögnat igenom hela senaste fordonskundgörelsen utan att hitta något, kanske kommer i en senare version när de samlat på sig ett par ändringar. (som vanligt)
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
JPStromberg
- Veteran
- Namn: Jan-Peter G Strömberg
- Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut - Ort: Stockholm
EU Direktivet 32010L0048
Hej
Har efter ett idogt letande hittat det dokumentet som tar upp detta med airbag lampan. I avsnitt 7.1.6 eller om du söker på SRS i dokumentet så hittar man den delen. I inledningen så står det också lite om hur reglerna skall tillämpas. Min egna lilla tolkning blir att jag behöver fixa min airbag eller kopplingarna så att lampan slocknar på instrumentpanelen. Dokumentet som jag lägger in är ett som finns öppet på alla länders egna EU hemsidor på respektive språk. Jäv..fick inte lägga upp det då det var för stort. PM till mig med din mail adress så skickar jag över det eller om någon kan lägga in det i FAQ? Hittade även en HTML länk med dokument i.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:SV:HTML
Jan-Peter
Har efter ett idogt letande hittat det dokumentet som tar upp detta med airbag lampan. I avsnitt 7.1.6 eller om du söker på SRS i dokumentet så hittar man den delen. I inledningen så står det också lite om hur reglerna skall tillämpas. Min egna lilla tolkning blir att jag behöver fixa min airbag eller kopplingarna så att lampan slocknar på instrumentpanelen. Dokumentet som jag lägger in är ett som finns öppet på alla länders egna EU hemsidor på respektive språk. Jäv..fick inte lägga upp det då det var för stort. PM till mig med din mail adress så skickar jag över det eller om någon kan lägga in det i FAQ? Hittade även en HTML länk med dokument i.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 01:SV:HTML
Jan-Peter