Tändspole - förvirrande märkning

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
KPF
Nybörjare
Namn: Kent Carlenäs
Kör: Ford Mondeo Mk3

Tändspole - förvirrande märkning

Inlägg av KPF »

Hej!

Har vid senaste årsservicen fått besked från verkstaden att jag har en defekt tändspole, vilket nog kan vara rätt diagnos eftersom bilen (Mondeo -04) hackat till vid växlingarna (manuell växellåda). Men eftersom verkstaden ska ha drygt 3.600 kronor för byte fick de inte göra jobbet. Det kan rimligtvis inte vara så svårt att byta tändspole tyckte jag, men ack vad jag bedrog mig. Jag köpte en tändspole från Skruvat som skulle passa, men när jag fick den såg jag att beteckningen för tändkablarna visar 3-1 till vänster (när man står framför bilen) och 2-4 till höger. Det är precis tvärtom mot vad den defekta tändspolen som sitter i bilen visar. Det går ju inte heller att dra de gamla tändkablarna enligt den nya spolens markeringar eftersom längden då inte stämmer för samtliga cylindrar.

När jag letade på nätet hittade jag ett forum där någon påstod att detta inte var något problem. Man skulle helt enkelt kunna strunta i markeringarna och ansluta tändkablarna på precis samma sätt som på den gamla tändspolen. Kan detta stämma?

Tacksam för snabbt svar
Kent C

Tags:

Användarvisningsbild
Falk
Erfaren
Namn: Lars Falk
Kör: Toyota GT86

Inlägg av Falk »

Tändspolepaketet består egentligen bara av två spolar med fyra utgångar.
Med ett sådant här wasted spark system och tändföljden 1-3-4-2 tänder alltså stift 1 och 4 samtidigt och 2 och 3 samtidigt.
Så ettans och fyrans kablar borde kunna byta plats med varandra inbördes och lika med tvåans och treans, utan att det gör nå't...
(Om jag tänker rätt i hastigheten. Nå'n kanske kan bekräfta att jag inte är ute och cyklar.... )

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Helt rätt ute , du kan skifta hur som helst mellan 1 & 4 och 2 & 3

KPF
Nybörjare

Inlägg av KPF »

Stort tack för snabb respons på mitt meddelande. Jag har också hittat denna länk som bekräftar det ni säger: http://www.talkford.com/topic/229049-me ... try2082015

Men är det inte märkligt ändå att tändspoletillverkarna använder sig av dessa "fasta" märkningar när det är frågan om ett "wasted spark"-system. Borde det inte stå 2/3 till vänster och 2/3 till höger på övre raden och 1/4 - 1/4 på den undre?

Mvh
Kent C

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Det kan inte vara så att den du fick är 2:a sortering pga feltryck bara ?
Då jag köpte en tändspole från tyskland till min för en massa år sen så var det inget tryck på den alls.

KPF
Nybörjare

Inlägg av KPF »

Nej, det tror jag knappast. Det jag kan tänka mig är följande: Tändspolen passar ju till flera bilar, och kanske den märkning som finns på spolen stämmer till 100 procent i någon annan bil. Helt utan etikett, som i ditt fall, vore kanske det bästa.

Skriv svar