Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Jimmy86
Veteran
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:
mån maj 06, 2024 7:40 pm
Kämpa på :jobbar5:

Laxtrappan är saknad på banan :checkered
Du hann svara medan jag satt med inlägg nummer två :crazy:
Ja jag vill köra!! Men jag har låååååångt kvar innan jag är där :console: :console:

Tags:

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Dags för trådlyft igen då. Är klar med mina grenrör tills vidare.
Allt kommer väl inte med för sist jag skrev skulle jag helsvetsa vänster grenrör men det är klart sen länge.
Hursom så fick jag ihop högerröret, trodde det skullle vara enklare i och med att det bara sitter en startmotor på högersidan men det visade sig att det var lite jävligare än jag trodde att komma runt den. Löste sig iaf.

999.jpg
Blir lite hopp men här är iaf alla rören bortkapade från flänsen å helsvetsade var för sig löst. Gick över svetsarna å grovslipade dom efterråt.
1.jpg
Ta två av rören å knacka in i flänsen och passa in nere i kollektorn. Bultar även flänsen i ett av originalgrenrören så det inte ska slå sig så mycket. Slog sig som fan iallafall :crazy:
2.jpg
Rören svetsas på utsidan av flänsen men lämnar där muttrarna kommer hamna.
3.jpg
Helbränner runtom på insidan.
4.jpg
Sen svetsa kollektorn där jag kom åt utifrån.
9999.jpg
Kapade upp kollektorn till typ 2.5.
5.jpg
In med svetspickan å elda ihop i mitten av kollektorn där det inte går att komma åt utifrån.
6.jpg
Å gnagt lite med bandputsen å snyggat till den.
7.jpg
Tada! Sprutar på lite värmefärg så dom inte ska ligga å rosta. För i mitt tempo lär dom ligga några år :banghead:
8.jpg
Original grenrör, ebayrör och mina hembyggda som referens.
99.jpg

Det blev klart i början på oktober kanske? Mer kommer

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Så var det då dags för insuget. Har grubblat länge på hur jag ska göra. För dom oinformerade så är tyvärr insuget som sitter original väldigt dåligt. Finns en anledning till att den efterföljande generationen av den här motorn har dubbla spjällhus som matar varsin cylinderbank. I slutändan så landade det i att jag bygger inget eget som jag gjorde på BOBen utan anpassar överdelen på standardinsuget och så får det bli vad det blir. Blir så mycket mer jobb om jag ska börja från början.

Å som vanligt så vänder forumet bilderna lite som det vill trots att alla bilder är rättvända på datorn. Lika irriterad som vanligt när jag uppdaterar. Ni får leva med det den här gången också.

Original insug då. Spjällhuset ansluter bakåt. Där vill jag fortsätta ha min kupefläkt. Det är dessutom för högt i bakkant. Från flänsen å i bakkant bygger insuget över 80mm. Då blir det hål i huven så det går inte.
2.jpg
1.jpg
Har ju två kompletta motorer så jag har ett extra insug över. Började kapa i ett av dom för att se om det kunde vara genomförbart.
3.jpg
Köpte på mig lite aluböjar och 3" alurör.
4.jpg
Svårt att få perspektiv men här ute nånstans ska spjället hänga var tanken.
5.jpg
Malla upp en ny bakre vägg i papper. Den är alltså bara 50mm hög för jag får inte plats med en högre "bakre vägg". Spjället är 70mm original så därav blir det en oval till rund övergång till spjället. Pressade helt enkelt 3" aluröret i ena änden i skruvstädet.
6.jpg
7.jpg
Malla upp "locket" i papper å kapa ur en alubit.
8.jpg
Börjar likna nått men visste fortrarande inte om det skulle funka.
9.jpg
Å nu i helgen som var var jag runt polaren så han fick punkta ihop det istället för att jag står med 5-6 lösa bitar som trillar åt alla hålla och kanter.
11.jpg
12.jpg
Krävde lite urjackning ut motorhuven.
13.jpg
Med huven stängd så har jag väl kanske 10mm spel. Har väl redan bestämt att jag ska beställa nya motorfästen model hårda.
14.jpg
Å voila, huven stängd å inget tar i å jag har iallafall lite spel runtom :av-26:
16.jpg
17.jpg
Och här är alltså slutplanen. Är en hel del kvar men tror att det här kommer bli tillräckligt bra. Sen ett alurör rakt ner bakom vänster strålkastare med ett filter nere i hjulhuset precis som det sitter på den svarta idag.
18.jpg
Jag hoppas att jag inte pajjat flödet totalt. Insuget är en strypning original och jag hoppas inte jag gjort det mycket sämre. Den skarpsynte kanske har skymtat att det ligger en plenumspacer mellan övre och undre delen av plenumet på vissa av bilderna. Är en populär uppgradering på dom har motorerna. Jag har dock köpt den fetaste jag kunde hitta, den är 16mm. Finns tunnare så blir det för tajt mellan huv och annat så kan jag gå ner till en 8mm istället så vinner jag lite på höjden där.

Har även börjat pilla med hydraliska kopplingen men det tar vi en annan gång. Har iaf fått dit huvudcylindern och pedalstället ligger i beståndsdelar på bänken. Har nån tips på hur man löser det hyfsat smidigt? Har inte Jonas hydralisk koppling på sin? Är ju trångt så "!%#"%#" vid bromsservot. Tips på en sån installation mottages gärna.

Until next time!

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bra jobbat!

Jag skulle titta på Scorpio 1995- när det gäller huvudcylinder till kopplingen, den sitter väl inne i bilen? Rätt smidigt när det är trångt vid torpeden även om det är jobbigt att skruva med grejerna under panelen.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Ja jag har funderat på att ha den inne men kommer bli trångt där också. Jag gissar på att en kopplingscylinder vill sitta rätt rakt? Kan jag typ ställa den upp/luta den så är det enklare att få plats inne i bilen. Hade helst velat få dit 350z cylindern för då vet jag att den och slaven matchar varandra. Ska försöka hitta en sprängskiss på koppling till nya Scorpion. Tack för tipset.

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Cylindern kan absolut luta, det spelar ingen roll i sig. Men man vill ju gärna ha en nippel uppåt så man får ut luften.

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Får försöka ta ifatt nutiden då.

Sist var det insug på agendan, det är klart. Kanske ska till nån vakumanslutning eller nått men annars känner jag mig klar med det. Kanske blaskar på nån färg. Eller så låter jag skrotens lagernummer stå kvar på plenumet :)

Polaren körde fram en fläns till spjället.
20241208_115135.jpg

20241226_180721.jpg

Har "gott" om frigång till huven.
20241226_180816.jpg

Sen var det ju pedalställ på agendan. Gick på Gustafs linje med cylindern bakåt. Fick inte plats vid bromsservon framåt.
Beställde hem en OBP 0.625 cylinder, ska vara 0.625 på 350Z original så bör lira med slaven.

Började kapa lite bitar och lappa ihop. Gjorde fästen på pedalen säkert fem gånger å ett par gånger på pedalstället. Syns på första bilden att det sitter två öglor på pedalen :)
Hade svårt att få en rak rörelse och lagom med slag. I slutändan så vart det så rakt jag kunde få det. Cylindern har ett maxslag på 30mm och den slår 28mm nu. Vill ha lite marginal så jag inte bottnar. Går ju att justera lite på staget också om man vill.
1.jpg

2.jpg

3.jpg

En video på eländet också.
https://www.youtube.com/shorts/pVnlDTQHqcI

4.jpg

Å målat och klart, saknar dock låsmuttern till länken. Var tumgänga om jag inte minns fel och jag fick inte med nån. La till en plåt över cylindern också. Hoppas det ska hålla, vet inte hur tungtrampat det blir. Tryckplattan är tyvärr nån häftigare variant som jag fick med, hade med all säkerhet klarat mig med original.
6.jpg

7.jpg

Efter det blev det att ta tag i oljetråget. Jag är klar med det också men det får bli en annan dag :)
// Jimmy

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Behöver hjälp, eller råd.
Behöll servopumpen ifrån den gamla motorn när jag sålde iväg allt. Dels för att jag inte har nån till Nissanmotorn, hade väl visserligen kunnat skaffa en, men dels för att den "hör" ihop med styrväxeln. Har fått dit den lite halvt men inser att jag kanske måste ha ett större remhjul. Har sökt lite på nätet vad som är brukligt att varva en servopump men känns som att det är väldigt blandade svar.

Har ett utväxlingsförhållande på 1.35 på remhjulen och den här motorn varvar 7200. Så pumpen kommer varva nästan 10000.

Är det nån som vet vad varvtalsgränsen för en servopump är?

20250406_160230.jpg

// Jimmy

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Svarar mig själv :)

10000 varv på servon verkar lite mycket om man ska tro diverse forum. Ringde kompisen som hade Sierran jag sågade av framdelen på för att ha som mall. Bad han mäta ett remhjul från en servopump från en Dohc Sierra. 150mm diameter istället för mina 110 som var innan. Så nu hamnar jag i stort sett på 1-1. Ska testa att köra med det större remhjulet. Det enda som kan hända som jag kommer på är att den ev kan bli tungstyrd på låga varv av det här remhjulet?

1.jpg

2.jpg

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är väl det som är risken.

Du funderade inte på elektrisk servopump från S/V50 eller så? De verkar ju rätt smidiga annars.

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Har faktiskt inte ens haft tanken på att köra elservo. Hade man ju absolut kunnat göra, har en bekant som kör den servon och om minnet inte sviker så kan man väl ha en potentiometer och ställa servoverkan?

Nu hade jag ju sakerna till att köra vanlig pump (inte det stora remhjulet då) så kör på den här varianten. Kan ju bli att man ev får labba med remhjulet vid senare tillfälle.

/Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns väl lite varianter på de elektriska pumparna, antingen kör man bara av/på med fast tryck eller så kan man ha CAN-busstyrning på en del.

Elektriskt rattstångsservo (med mekanisk styrväxel) är en annan grej och där har man ofta potentiometer för att reglera servoverkan. Jag kör ju det i Caprin. Men har man redan styrväxel med hydraulservo är elpumpen smidig. Du kan ju ha det som option om det inte funkar bra så här.

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Ja det stämmer, är den varianten som sitter på rattaxeln som nån bekant kör med en potentiometer. Fick en oönskad bieffekt av det större remhjulet också. Jag har ganska lite ingrepp på generatorrullen nu istället. Testar å får göra om om det här inte funkar.

Åter till bilen ifråga. Även tråget har fått ägnas en del uppmärksamhet för att få det att fungera. Insåg nog inte hur mycket allt behövde byggas om på motorn från början men kanske var lika bra för då hade jag nog inte gett mig på det här :) :)

Hursomhelst, 350z har bulan fram, det funkar inte i Sierran utan jag behöver ha den bak. Nämnt tidigare i tråden men Pathfinder finns med vq35 också och har då bulan bak. Problemet är då att den bilen är hög, det är inte min Sierra. Så tråget hängde väl 50mm under framvagnsbalken och det behövde ju göras nått åt. "Pottan" på tråget kapades av och sen blandades diverse kompisar in.

Först ett besök hos en fräs. Vi fräste av ungefär 30mm på både tråget och själva flänsen.
1.jpg

2.jpg

3.jpg
Brukar göra så mycket jag kan själv men det går faktiskt inte att få till en sån skarv med en vinkelslip :) Det som är tacksamt med tråget är att det är nästan helt rakt där vi körde av det så flänsen passar näääästan rakt på.
4.jpg

En lite passbit behövdes dock.
5.jpg
6.jpg

Oljeplugg och annat frästes bort så ny fick svetsas dit. Även en 1/8 npt gänga för oljetemp hittade dit. Två AN10? eller AN12? Kommer inte ihåg nu när jag sitter här...... För kommande oljekylare.
7.jpg
8.jpg
Sen fick Johan äran att svetsa ett skitigt gammalt alu oljetråg. Han jublade :)
9.jpg
Behövde täppa till botten också, blev bara en passande aluplåt. Keep it simple.
10.jpg
11.jpg
Sådär, ett helt tråg igen.
12.jpg
Men nu var ju såklart pickupen för lång så den kapades och kortades.
13.jpg
14.jpg
Sen fick tråget stå med spolarvätska i nått dygn för att kolla så det var tätt. Hittade en por som fick svetsas vid oljepluggen.
15.jpg
16.jpg
Köpte hem främre och bakre packbox + oringar till oljepumpen sen limmades tråget på motorn.
17.jpg
18.jpg
Sen hände nått som var lite moralhöjande :woohoo:

19.jpg
20.jpg

Motorn hittade ner och "passar", lite nya grejer uppdagades som behövde tas tag i. Framförallt vattenröret i bakkant mellan topparna. Även den ena kamaxelgivaren sitter rätt dumt. Men inget som inte går att lösa. Tilläggas ska att här är bara motorn ihängd utan växellåda.

Ang tråget så var jag så dum så jag mätte aldrig volymen i det. Har sticka som jag kan kolla nivån såklart. Pathfinderns tråg är två liter större än vad 350z tråget är. 7 liter vs 5 liter. Men med oljekylare och lite slangar och annat så hoppas jag att jag ligger på rätt sida om 5 liter iaf. För volymen har ju minskat en del efter jag har varit och kapat och kortat det.

Allt för den här gången gott Fordfolk. Nästa gång blir det hel drivlina i bil hoppas jag. Ligger och bråkar med kardanen för tillfället och vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

// Jimmy

Jimmy86
Veteran

Inlägg av Jimmy86 »

Fick bara ha 20 bilder på ett inlägg. Nu är tråget ovan framvagnsbalk och inte längre det som tar i först om nåt körs på.
21.jpg

Användarvisningsbild
micke80
Veteran
Namn: Mikael F.
Kör: BMW E24, E28, E39

Inlägg av micke80 »

Kul att du är igång igen. :thumbsup:

Ser att det står en E36:a i garaget också. Med Tramont Staria-fälgar, ser det ut som. :)
Märkligt, förra ägaren försäkrade att det var en Toyota... :a_smil17:

Skriv svar